Trivselregler

Gemensamma utrymmen såsom trapphus, entréer och cykelrum förvaltas i samfällighetsförening. De gemensamma lokalerna är en värdefull tillgång och tillhör alla boende i fastigheten och alla har lika stor rätt att vistas där. Ett omfattande arbete är nedlagt på att ge området och byggnaden en enhetlig och trevlig karaktär. Samfällighetsföreningens styrelse har tagit fram riktlkinjer för att underlätta skötsel av gemensamma delar och för att bevara trivseln för alla.

OBS - Loftgångar får ej möbleras då dessa utgör utrymningsväg!  

Tänk på dina grannar

Stor hänsyn krävs i en byggnad där många ska leva och samsas. Dämpa därför ljudet från exempelvis TV och radio framförallt tidigt på morgonen, sent på kvällen och under natten. Tänk också på grannarna om du har gäster hemma eller spelar instrument. Att bo i ägarlägenhet medför att du har ett strikt fastighetsansvar för din bostad med tillhörande uteplats/balkong/terrass. Gemensamma utrymmen och byggnadsdelar äger du tillsammans med dina grannar. Visa därför hänsyn genom att hålla ordning i området. 

Entré och trapphus

Entré, trapphus och gångvägar ska vara fria från lösa och skrymmande föremål. Det underlättar framkomligheten för boende och städpersonal samt för ambulanspersonal och brandmän vid en eventuell utryckning. På loftgångar får inga möbler, barnvagnar eller andra föremål förvaras. Cyklar får förvaras på loftgång på anvisad plats.

Avfallshantering
SVOA (Stockholm Vatten och Avfall) har levererat kärl för matavfall/kompost i återvinningsrummet på Älvsjövägen 22B. Observera att matavfall endast kan lämnas i detta rum, inte på Älvsjövägen 24. Påsar för matavfallen tillhandahålls av SVOA och kommer att finnas i återvinningsrummet.

Vi behöver alla hjälpas åt att hålla god ordning och hygien i återvinningsrummen så tänk på att endast slänga det som respektive fraktion är avsedd för. Allt övrigt som ställs in i dessa rum behöver Samfälligheten bekosta borttransport för. Detta gäller t.ex. möbler, kläder, husgeråd och annat. Vi har fått ombesörja extra tömning av tidigare nämnda och detta blir såklart en extra kostnad för oss alla.

Allt som inte kan sorteras under husets fraktioner ska fastighetsägaren själv ansvara för vad gäller transport/kostnad och sorteras på återvinningsstation. Viktigt att fastighetsägare informerar sin eventuella hyresgäst vad som gäller.